Derbigum

Noen nøkkeldata i historien til Derbigum, opprinnelig grunnlagt under navnet Imperbel.

  • 1932

    Grunnleggerne Francis Blake og Agnan de Goussencourt starter produksjonen av en vanntett smøring til tak. Familieforetaket IMPERBEL er født.

    imperbel
  • 1973

    Selskapet importerer en førsteklasses kvalitetsmembran fra Italia: Derbigum, høyteknologien er en revolusjon i vanntetteindustrien.
    Samtidig blir "PERFORMANCE" -konseptet lansert, som tilbyr ulike tjenester til taktekkere, slik at de får høy tilfredsstillelse blant sine sluttbrukere.
  • 1978

    I samarbeid med andre europeiske partnere starter Imperbel en Derbigum-fabrikk i Perwez. Denne produksjonsenheten tar sikte på å optimalisere og industrialisere membranen og dens produksjon. Fire år senere kjøper selskapet en kontrollerende andel i fabrikken.
  • 2000-2001

    For å støtte sin internasjonale aktivitetsvekst, starter konsernet avdelinger i Tyskland (2000), Sveits, Romania og Polen (2001).
  • 2005

    Imperbel forplikter seg til en rekke omorganiseringer for å videreutvikle sine aktiviteter. Endringer skjer også i toppledelsen.
  • 2009

    Lansering av en ny logo og grunnlinje for å bedre reflektere de nye gruppevirksomhetene. Taktekking og vanntetting forblir Derbigums kjernekompetanse, men kompetansen utvikler seg også til andre deler og aspekter av bygninger. I samme år introduserer Derbigum NT-serien (Ny teknologi) og overtar den norske taktekkingsspesialisten Eurotak AS.
  • 2012

    Derbigum introduserer de syntetiske membranene i Vaeplan i sitt produktspekter. Denne utvidede rekken av EVA / VC terpolymer-takmembraner med høykvalitets polymerer gir nye perspektiver for den videre veksten av Derbigum i Europa.
  • 2015



    I samme år kjøper Derbigum selskapet Buildsmart (Stockholm, Sverige), Derbigums eksklusive distributør på det svenske markedet. Selskapet er omdøpt til Derbigum Sverige.
  • 2017

    Den 16. februar godkjenner styret investeringen på 4,5 millioner € for installasjon av en ny produksjonslinje på Perwez-området. Denne investeringen inngår innenfor rammen av konsernets mål: å konsentrere seg om utviklingen av sin bituminøse aktivitet både i Europa og i eksportmarkedene. Denne nye linjen vil også gjøre det mulig for Derbigum å reagere mer effektivt på forventningene til kundene og markedet.